2022
rok třetí
Třetí rok začal intenzivně hned s první sekundou. Přesně na silvestrovskou půlnoc, z 31.12. na 1.1., o nás vyšel článek na idnes.cz. To bylo fakt překvapení, protože rozhovor jsme dělali už někdy na podzim a potom jen čekali, zda a kdy vyjde. Že bude publikován zrovna takto, nás vážně nenapadlo. Když jsme při ohňostrojích koukali na mobil a viděli to, bylo jasné, že jsme toho vypili už dost a je třeba jít spát.
Ale ráno jsme koukli znovu a nejenom, že článek na serveru pořád byl, ale přibyla i téměř stovka objednávek a ty přiskakovaly celý den tempem každé tři minuty jedna. Dopoledne jsme byli nadšeni, protože to tu ještě nebylo. V poledne jsme začali vraštit čelo a začali přemýšlet, kdo a kdy to zpracuje. Odpoledne jsme se začali bát, z čeho toto všechno vyrobíme. No a večer bylo jasné, že … se to vymklo kontrole. Hrnečku dost!
Ale zastavit to nešlo. Za první týden nám přišlo tolik objednávek, co v průměru za kvartál předešlého roku. Ostrý start to byl. Co vám budeme povídat. Ale když máte skvělý tým, zvládnete všechno. Po čtrnácti dnech se situace uklidnila a v podstatě všechny sudy byly prázdné.
To nebylo ale v tomto roce z mediální stránky vše. V květnu jsme ještě vařili ve Snídani s Novou. To už nemělo takový obchodní dopad, ale účast nás přivedla ke spolupráci s restaurací Entrée, na kterou navázala spolupráce s Radkem Kašpárkem a Fieldem. I díky tomu vznikly další produkty pro TOP podniky a kuchařské nadšence. Vyrábíme tak nejen pro absolutní nekuchaře, kteří potřebují kvalitní, rychle připravené, zdravé a chutné jídlo (ideálně zalít vodou), ale i pro největší machry svého oboru mající třeba i michelinskou hvězdu. Slušný zákaznický rozptyl, který přináší nejednu zajímavou situaci.
Nicméně zpětná vazba posledních měsíců nás utvrdila v tom, že máme dokonalý produkt a nemusíme se bát jej ukázat celému světu. Začínáme tak pracovat na otázkách exportu, což nás zase posouvá o míle dál v různých směrech. Tohle podnikání je fakt jízda.
Byli jsme zatím jen obhlédnout dva evropské veletrhy, kam chceme příští rok zamířit. Zjištění bylo kruté, marketingově jsme totiž úplně na začátku. Logo, etikety, web, letáky, … všechno špatně. Zkusili jsme poptat pár marketingových agentur, ale z jejich nabídek se nám zatočila hlava. A tedy, jak je naším zvykem, nejlíp si ty věci prostě uděláme sami. Nastudovali jsme tak další obor a ve spolupráci s externím grafikem vzniklo nové logo, nové etikety, nové letáky a ve finále i nový web. Takovýto rebranding milujete asi tak jako stěhování.
A když jsme u toho nepříjemného, zažili jsme i nějaké ty neúspěchy, to je jasné. Po lidské stránce bylo určitě zklamáním, když si od nás zavedená společnost, zřejmě ji dobře znáte, se kterou byla vždy pohodová a korektní spolupráce, odebrala zboží skoro za sto tisíc a místo platby mlčela. Potom se vymlouvala. Potom nebrala telefony. Potom se omlouvala. Potom mlčela a veškeré snahy o komunikaci ignorovala. Naopak k vidění byla v médiích, kde se prezentovala jako společnost velmi úspěšná… Tohle nám přišlo jako z devadesátek a je pro nás těžko uvěřitelné, že se něco takového může stát i v roce 2022.
Další přehmat přišel na produktovém poli. Konkrétně s kávou. Vyzkoušeli jsme desítky způsobů, jak kávu fermentovat pomocí koji, ale kvality, jakou má čerstvé zrno fermentované přímo na plantážích, jsme nikdy nedosáhli ani z dálky.
Nesmíme zapomenout i na pokus o podvod ze zahraničí, který nás také několika věcem naučil a mimo jiné přivedl ke spolupráci s CzechTrade.
No a také jsme poprvé za tři roky zažili, co to je pokles prodejů. Prazvláštní období s válkou za rohem, cenami energií na stropě během prvního necovidového léta, kdy lidi skutečně vyrazili na dovolené, bylo slušné procitnutí z růžového podnikatelského snu.
Prodejně hluché období jsme o to intenzivněji vyplnili vývojem. Zkusili jsme základ pro saké a rýžové destiláty, pohankovou tamari, miso speciálky, nové koji spóry nebo třeba koji mýdla. Ty z naší oplísněné rýže vyrábí kamarádi z Mýdlovaru a jsou boží. Jak kamarádi, tak mýdla.
A jako vždy… konec dobrý všechno dobré. Na podzim se vše otočilo, prodeje z měsíce na měsíc rostly a s tím i nálada v celém týmu a samozřejmě i chuť objevovat koji svět i nadále.